Henri Cartier – Bresson, part 1…La mirada del siglo XX, parte 1

The photographic work of Henri Cartier-Bresson is the result of a clear artistic predisposition, persevering learning something of the spirit of his time, personal aspirations and numerous meetings. His artistic career began in 1920 as fond of painting and photography, and was developed from some key moments like the trip to Africa in 1930-1931. His work reveals the imprint of his love for art, hours spent reading or looking at pictures in museums. His style was deeply marked by the teaching of Cubist André Lhote and dealing with his American friends, especially photographer Julien Levy, who was initiated into the pleasures of the composition, but also Peter and Gretchen Powell, Harry and Caresse Crosby and -the latter were the ones who discovered the photographs of Eugène Atget and New Vision-. The first Cartier-Bresson is a complex alchemy of these various influences.

“For me, the camera is a sketchbook, nothing more. And an outline is not a drawing, something immediately. But has all the qualities of something taken from life. Grasp things natural, melee. ”
– Henri Cartier-Bresson

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La obra fotográfica de Henri Cartier-Bresson es el resultado de una clara predisposición artística, un aprendizaje perseverante, algo del espíritu de su tiempo, aspiraciones personales y numerosos encuentros. Su carrera artística comienza desde 1920, como aficionado a la pintura y la fotografía, y se fue desarrollando a partir de algunos momentos claves como el viaje a África en 1930-1931. Su obra revela la huella de su amor por el arte, de las horas pasadas leyendo o mirando cuadros en los museos. Su estilo quedó profundamente marcado por la enseñanza del cubista André Lhote y el trato con sus amigos norteamericanos, sobre todo el fotógrafo Julien Levy, con quien se inicio en los placeres de la composición, pero también Peter y Gretchen Powell, Harry y Caresse Crosby y -estos últimos fueron quienes le descubrieron las fotografías de Eugène Atget y las de la Nueva Visión-. El primer Cartier-Bresson resulta una compleja alquimia de estas diversas influencias.

“Para mí, la cámara de fotos es un cuaderno de esbozos, nada más. Y un esbozo no es un dibujo, es algo inmediato. Pero posee todas las cualidades de algo tomada del natural. Captar las cosas del natural, cuerpo a cuerpo.”
– Henri Cartier-Bresson

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