Palace of Fine Arts, Mexico City…..Palacio de Bellas Artes, Ciudad de México

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The history of the construction of the new National Theatre, named after the Palace of Fine Arts, is complex and has a unique dynamic; two important periods in the history of our country define it: the regime of Porfirio Díaz and the Mexican Revolution.
Work began in 1904 with the goal to finish in four years; however, budgetary and technical problems were delaying completion. After the outbreak of the Revolution in 1910 and the worsening economic situation in the country, Adamo Boari returned to Europe in 1916. Had been completed, to date, most of the exterior, except the lining of the dome.
The widespread idea that the National Theatre, in the period 1917 to 1929 was in complete abandonment is difficult to sustain, as there was great interest for it to be over, so some revolutionary governments and the public in general. In addition, the building was used very often to celebrate important events of city life.
From 1930, under President Pascual Ortiz Rubio, the architect Federico E. Mariscal was the project manager of the conclusion of the National Theatre; however, it is not until 1932, with the support of Treasury Secretary Alberto J.Pani that the work was revitalized with precise instructions to design a building “… seat of a national institution of an artistic nature,” which harbored several museums, hence for the first time in 30 years the name of the building, National Theatre Palace of Fine Arts was changed. Due to the heavy investment required to finish the enclosure, it should respond to a social need and be of public utility. Thus, the Palace of Fine Arts was completed by architect Marshall on March 10, 1934.
http://www.palacio.bellasartes.gob.mx/index.php/historia/construccion

La historia de la construcción del nuevo Teatro Nacional, llamado después Palacio de Bellas Artes, es compleja y tiene una dinámica singular; dos épocas importantes de la historia de nuestro país la definen: el régimen de Porfirio Díaz y la Revolución Mexicana.
Los trabajos iniciaron en 1904 con el objetivo de terminarlo en cuatro años; sin embargo, problemas presupuestales y técnicos fueron demorando su conclusión. Tras el estallido de la Revolución en 1910 y el agravamiento de la situación económica en el país, Adamo Boari regresa a Europa en 1916. Se había concluido, hasta esa fecha, casi todo el exterior, excepto el recubrimiento de la cúpula.
La idea generalizada de que el Teatro Nacional, en el periodo que va de 1917 a 1929, estuvo en completo abandono es difícil de sostener, pues hubo gran interés para que se terminara, tanto de algunos gobiernos posrevolucionarios como del público en general. Además, el edificio se usaba muy frecuentemente para celebrar actos importantes de la vida citadina.
A partir de 1930, bajo la presidencia de Pascual Ortiz Rubio, el arquitecto Federico E. Mariscal fue el encargado del proyecto de la conclusión del Teatro Nacional; sin embargo, no es sino hasta 1932, con el apoyo del secretario de Hacienda, Alberto J.Pani, que la obra fue revitalizada con las instrucciones precisas de concebir un edificio “… asiento de una institución nacional de carácter artístico”, que albergara varios museos, de ahí que por primera vez en 30 años se cambiara el nombre del edificio, de Teatro Nacional al de Palacio de Bellas Artes. Debido a la fuerte inversión que se requería para acabar el recinto, éste debía responder a una necesidad social y ser de utilidad pública. Así, el Palacio de Bellas Artes fue concluido por el arquitecto Mariscal el 10 de marzo de 1934.
http://www.palacio.bellasartes.gob.mx/index.php/historia/construccion

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